Powrót na góre

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Ten tylko wart nazwy człowieka, który ma pewne przekonania i potrafi je bez względu na skutki wyznawać czynem. – J. Piłsudski

Szkoła Podstawowa w Przytocznie

LOGOWANIE


Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /domains/zsprzytoczno.pl/public_html/templates/dd_highschool_43/functions.php on line 205

W okresie kwarantanny zachęcamy do nadrabiania czytelniczych zaległości. Jeśli jednak Wasze zapasy książkowe się pomniejszają, proponujemy skorzystanie ze zbiorów on-line.

Poniżej przedstawiam kilka ofert, z których możecie skorzystać:

Legimi – na okres kwarantanny zasoby na platformie Legimi dostępne są bezpłatnie e-booki dla dzieci i młodzieży. Wystarczy na stronie www.legimi.pl/czas-na-czytanie/ wpisać kod czytamy, a następnie zarejestrować się w serwisie Legimi i pobrać aplikację. Po zalogowaniu w niej lektura znajdować się będzie na wirtualnej półce. Kod wykorzystać można do 31 marca, natomiast książka przyznana będzie bez ograniczeń czasowych.

POLONA – polona.pl -  polska biblioteka cyfrowa, w której udostępniane są zdigitalizowane książki, czasopisma, grafiki, mapy, muzykalia, druki ulotne oraz rękopisy pochodzące ze zbiorów Biblioteki Narodowej oraz instytucji współpracujących. A wśród nich polecane:

https://bn.org.pl/aktualnosci/3931-bezplatne-e-booki-w-polonie.html?fbclid=IwAR072vUNiYC4exPcgi0HJ6c1FE3sqcB0KukiBxX6GgBeibLc9Q98cCPSqAA

 

Zachęcam!

Karolina Chmielewska

 

Drodzy Państwo,

w obliczu obecnej sytuacji zarówno grono pedagogiczne, jak i uczniowie stoją przed wieloma wyzwaniami. Zdajemy sobie sprawę, że odwołane lekcje i prowadzenie zajęć w trybie zdalnym to jedynie część problemów, które pociągnęła za sobą konieczna decyzja o czasowym zamknięciu szkół. Uczniowie są również pozbawieni dostępu do bibliotek i innych pomocy naukowych, co sprawia, że samodzielna praca w domu stanowi tym większą trudność.

Lektury pod ręką

Chcemy Państwu pomóc i udostępniamy dla wszystkich na 60 dni za darmo 13 tysięcy audiobooków i e-booków w Empik Go. Wśród nich w tej wirtualnej bibliotece znajdą Państwo większość lektur obowiązkowych i uzupełniających dla klas szkoły podstawowej w formie książek elektronicznych oraz w formie książek do słuchania a także dodatkowe opracowania jako podcasty z cyklu "Ale co chodzi?", które ułatwią zrozumienie wątpliwych kwestii i będą nieocenioną pomocą przy nauce do egzaminów.
Aby uzyskać dostęp do tej bazy i lektur, wystarczy wygenerować kod aktywujący usługę Empik Premium na stronie: https://www.empik.com/czas-w-domu a następnie postępować według instrukcji. Kolejny krok to pobranie na smartfon bądź tablet aplikacji Empik Go. Dzięki niej będzie można przeglądać całą ofertę (sekcja „dostępne w Empik Premium”) i czytać ebooki oraz słuchać audiobooki w dowolnym momencie. To bardzo proste.

Warsztaty edukacyjne online

Zdajemy sobie również sprawę jak ważne jest teraz stymulowanie wyobraźni dzieci, uwalnianie ich kreatywności, pogłębianie wiedzy w ciekawej formie dostępnej online. Zapraszamy więc uczniów młodszych klas do udziału w edukacyjnych warsztatach pod hasłem #wdomujestfajnieikropka. Cykl inspirujących, rozwijających pasje, wiedzę i wyobraźnię zajęć przygotowali organizatorzy programu Przecinek i Kropka wraz z popularyzatorami nauki ze Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki oraz specjalistami od zajęć edukacyjnych, wydawcami, autorami i znawcami literatury dla najmłodszych. Codziennie na profilu Przecinek i Kropka na Facebooku: https://www.facebook.com/przecinekikropka.empik oraz stronie https://www.przecinekikropka.pl będą się pojawiały kolejne fascynujące warsztaty.

Zachęcamy Państwa do przekazania nauczycielom i rodzicom informacji o bezpłatnym dostępie do szerokiej bazy książek elektronicznych, w tym lektur a także o warsztatach online – na przykład za pośrednictwem systemu Librus. Mamy nadzieją, że nasza inicjatywa spotka się z ich dużym zainteresowaniem jako ta, która wychodzi naprzeciw aktualnym wyzwaniom i potrzebom w całym procesie edukacji. To ważne, by w okresie zamknięcia szkół każdy uczeń mógł korzystać z biblioteki bez ograniczeń, brać udział w edukacyjnych warsztatach, a nauczyciele mogli kontynuować przerabianie zaplanowanego materiału. Dziękujemy za pomoc.

Pozdrawiamy, życząc dużo zdrowia
Zespół Empik

 

Wpływ czytania na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży

czyli

dlaczego trzeba czytać dzieciom?

Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób – czytajmy dzieciom!

Na pewno każdy rodzic chce przekazać swojemu dziecku to, co najlepsze. Chce, aby dobrze się rozwijało, nie miało problemów w przedszkolu, szkole. Aby tak się stało wcale nie trzeba stosować nowoczesnych metod lansowanych w wielu podręcznikach dla rodziców – trzeba skorzystać z najprostszego sposobu wpływającego na osobowość dziecka – należy zachęcić dziecko do czytania książek. Wiele dorosłych ludzi choć umie czytać, nie czyta. Ponieważ nawyk i potrzeba czytania lektury muszą powstać w dzieciństwie. Czytanie książek jest zatem jedną z pierwszych inwestycji w rozwój dzieci. To właśnie w książce nasz maluch znajdzie wskazówki , w jaki sposób zbudować swój własny system wartości.

Joanna Papuzińska w książce „Czytania domowe” podkreśla role domu w wychowaniu do czytelnictwa. Pisze, że nawyk kontaktu z książką jest pewnym posagiem intelektualnym, który dziecko wynosi z domu. Decyduje nie tylko o jego wiedzy, ale również o pewnych właściwościach charakteru, preferowanych wartościach i postawach.

Każde dziecko bez względu na wiek powinno mieć codzienny kontakt z książką,
a obok każdego dziecka powinien być dorosły który poczyta mu w ciągu dnia lub przed snem.
Oto siedem najważniejszych zalet czytania wpływających na rozwój osobowości dzieci:

  1. Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu. Zanim małe dziecko nauczy się mówić – najpierw uczy się rozumieć mowę, czyli tworzy tzw. Słownik bierny. Ta prawidłowość jest związana z kolejnością dojrzewania poszczególnych ośrodków w mózgu odpowiedzialnych za rozumienie oraz artykułowanie mowy. Nauka mowy rozpoczyna się więc tak naprawdę od momentu kiedy niemowlę zaczyna być otaczane mową,

  2. Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych. Wzory zachowań bohaterów bajkowych są przyjmowane przez najmłodszych bezkrytyczne – często możemy zaobserwować, że maluch odtwarza zachowanie ulubionej postaci bajkowej. Utożsamia się z postacią głównego bohatera; towarzyszy mu w wędrówce ,razem z nim przeżywa radość, strach, smutek czy ból. nawiązuje przyjaźnie, stawia czoła wrogom, odpoczywa, bawi się. Dzieci szybko uczą się poprzez przykład – naśladując. Dzięki tej identyfikacji zapoznaje się z całą gamą emocji, uczuć i postaw. Uczy się zachowań społecznie akceptowanych oraz tych, które są potępiane.

  3. Czytanie stymuluje rozwój mowy i usprawnia pamięć. Książki ubogacają tak bierny (rozumienie) jaki czynny (mowa) słownik dziecka, poszerzając wiedzę o świecie i pomagając w ten sposób odnosić sukcesy w przedszkolu i w szkole. Czytanie pomaga także w przezwyciężaniu dysleksji. Dzieci zapoznając się z bogactwem języka literackiego nabywają umiejętność poprawnego wysławiania się, mobilizuje do tworzenia własnych opowiadań i wierszy.

  4. Czytanie kształtuje wrażliwość moralną dziecka. Dzieci którym rodzice regularnie czytają szybciej się rozwijają, łatwiej przyswajają wiedzę o świecie i ludziach, a także czują się bezpieczne i kochane. Świadczy o tym min. jego żywa reakcja kiedy słuchając opowiadania śmieje się, płacze a czasem nieruchomieje w momentach napięcia.

  5. Książki kształtują pozytywny obraz siebie. Dziecko czytając wraz z rodzicem może pochwalić się swoją wiedzą. Chętniej będzie uczyło się i poznawało nowe pojęcia – ma to wpływ na ogólny rozwój społeczny dziecka. Książka zaspokaja potrzebę informacji i wzbogaca zasób wiadomości, zaś ilustracje w książkach ułatwiają tworzenie wyobrażeń o miejscach odległych i niedostępnych w codziennym życiu.

  6. Czytanie odpowiada również za budowanie szczególnego rodzaju więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami a dziećmi. Wspólne czytanie jest szczególną formą spędzania czasu z dzieckiem. To przynosi zarówno „korzyści natychmiastowe” jak i procentuje na przyszłość. Dzięki czytaniu cała rodzina może wspólnie spędzać czas, a przeczytane treści mogą stanowić pretekst do wspólnych rozmów.

  7. Wspólne głośne czytanie z dzieckiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania. Literatura daje wsparcie w zmaganiu z różnymi problemami. Ukazuje różnorodne wzorce myślenia. Ogromną rolę odgrywają tutaj bajki terapeutyczne. Jest to literatura powszechnie znana i dostępna. Według Marii Molickiej znanej bajkoterapeutki, jest ona ważną metodą wspierania i oddziaływania terapeutycznego we wczesnych okresach rozwoju dziecka .Może pomóc w efektywnym radzeniu sobie z sytuacjami trudnymi takimi jak: frustracje, lęki, niska samoocena, uzależnienia. Taka literatura kompensuje niezaspokojone potrzeby oraz wpływa na kształtowanie się poczucia własnej wartości. Ale w głośnym czytaniu chodzi tak naprawdę o to, aby poświęcić dziecku swój czas, uwagę, a przy tym miłość.

Codzienne czytanie dziecku:

  • Zapewnia emocjonalny rozwój dziecka

  • Rozwija język, pamięć i wyobraźnię

  • Uczy myślenia, poprawia koncentrację

  • Wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka

  • Poszerza wiedzę ogólną

  • Ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole

  • Uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu

  • Zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów

  • Chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury

  • Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie

Dlaczego czytanie jest dzisiaj ważniejsze niż kiedykolwiek w przeszłości?

Wiele dzieci bez umiaru korzysta z komputera, .Dla wielu z nich jest to najatrakcyjniejsza forma spędzania wolnego czasu. Żyjemy w cywilizacji telewizyjnej; badania naukowe wykazują:

- szkodliwość zdrowotną nadmiernego oglądania telewizji przez dzieci

- telewizja nie rozwija u dzieci myślenia i skraca ich przedział uwagi

- wiele programów wywołuje lęki i niepokój oraz znieczula na przemoc.

- świat jest coraz bardziej skomplikowany, lawinowo przyrasta ilość informacji, rozwój wiedzy i rynku pracy następuje coraz szybciej – ludzie, którzy nie czytają , nie nadążają za tymi zmianami zostają zepchnięci na margines współczesnego życia.

Pamiętajmy, że czytanie jest proste, bezpłatne i dzieci je uwielbiają!

- nie potrzeba tytułów naukowych, ani drogiego sprzętu, by czytać dzieciom;

- książki można wypożyczać, wymieniać również kupować na przecenach

- nie trzeba dobrej dykcji, by być najlepszym nauczycielem czytania dla swego dziecka

Czytanie jest swego rodzaju antidotum przeciwko wielu niepożądanym wpływom
dla umysłu i psychiki dziecka ze strony współczesnej cywilizacji.

 

 

LITERATURA:

Hazard P. – Książki dzieci i dorośli, Warszawa: Nasza Księgarnia, 1963.

Mystkowska H. – Książka w wychowaniu przedszkolnym, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne
i Pedagogiczne, 1983.

Mystkowska H. – Rozwijamy mowę i myślenie dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa: Wydawnictwa szkolne i Pedagogiczne,1991.

Papuzińska J. – Dziecięce spotkania z literaturą, Warszawa : Wydawnictwo Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej, 2007.

Papuzińska J. - Książki, dzieci, biblioteka : z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa : Fundacja "Książka dla Dziecka", 1992.

Skrobiszewska H. - Książki naszych dzieci czyli o literaturze dla dzieci i młodzieży, Warszawa : Wiedza Powszechna, 1971.

 

 

Karolina Chmielewska

Copyright © 2020 Szkoła Podstawowa im. Józefa Piłsudskiego w Przytocznie Rights Reserved.