Powrót na góre

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Ten tylko wart nazwy człowieka, który ma pewne przekonania i potrafi je bez względu na skutki wyznawać czynem. – J. Piłsudski

Szkoła Podstawowa w Przytocznie

LOGOWANIE


Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /domains/zsprzytoczno.pl/public_html/templates/dd_highschool_43/functions.php on line 205

Zostać w domu i nie zwariować….

   Przed nami czas ogólnopolskiego siedzenia w domu z powodu rozprzestrzeniania się groźnego wirusa. Pozamykane szkoły, przedszkola, kluby dziecięce, odwołane zajęcia grupowe i spotkania w instytucjach kultury. Zapasy jedzenia zrobione, niezbędne leki i chemia domowa zakupiona. W Internecie rośnie sprzedaż „umilaczy” czasu i sprzętów „niezbędnych” w dobie pandemii. Ale czy na pewno zaplanowaliśmy wszystko? Zachowanie właściwego rytmu dobowego i stworzenie planu dnia jest konieczne, aby cieszyć się dobrą kondycją psychiczną jak najdłużej. Czy taki plan posiada Twoja rodzina? W tym artykule przedstawiam kilka prostych porad, które pomogą Ci zaplanować najbliższe dni i nie zwariować!

Zasady-co z nimi?

Znaleźliśmy się w nieznanej nam dotąd sytuacji, dlatego nasze codziennie domowe funkcjonowanie wymaga modyfikacji. Rodzina to grupa społeczna, dlatego na początek wspólnie z domownikami zastanów się nad zasadami, które wprowadzicie w życie i które pozwolą Wam sprawnie funkcjonować. Spisz je na kartce w formie rodzinnego kontraktu – ważne jest, aby każdy się pod nim podpisał. Złożony podpis jest równoznaczny z akceptacją zapisanych punktów. Przygotowany kontrakt postawi granice dotyczące zachowania domowników czy współpracy między nimi. Dla Twoich dzieci to nic nowego, zapewne znają takie kontrakty ze szkoły (wielu nauczycieli przygotowuje je razem z klasą na początku roku szkolnego). W kontrakcie mogą znaleźć się zasady dotyczące:

  • Czasu na pracę i naukę.
  • Czasu na odpoczynek.
  • Posiłków i ich przygotowania.
  • Domowych obowiązków, takich jak: sprzątanie, opieka nad domowymi zwierzętami.
  • Higieny (tak ważnej właśnie teraz!).
  • Sposobu spędzania czasu wolnego indywidualnie i wspólnie.
  • Innych ważnych dla Twojej rodziny kwestii.

Po przygotowaniu rodzinnego kontraktu czas na przygotowanie planu dnia. Zwołaj rodzinę i wspólnie z domownikami zastanów się, jakie działania powinien zawierać Wasz rodzinny plan dnia(pamiętaj, że taki plan może być inny od poniedziałku do piątku, a inny w weekendy).

Pamiętaj, że dzieci potrzebują wyznaczenia granic, planów, podobnie jak my dorośli, chcą wiedzieć, jakie zadania na nich czekają, nie lubią być zaskakiwane. Zadania rozdysponowane między domowników spisz na kartce – dzięki temu będziesz miał/a kontrolę.  Przygotowaną listę powieś w widocznym miejscu, każdy będzie mógł sprawdzić, na jakim etapie realizacji zadań jest w danej chwili.

Nauczanie zdalne

Przez najbliższe tygodnie Twoje dziecko będzie uczyło się zdalnie. Być może będzie to związane z częstszym niż dotychczas wykorzystaniem komputera, tabletu czy telefonu komórkowego do celów dydaktycznych. Dzieci w tym czasie będą odbywały wirtualne wizyty w galeriach sztuki czy muzeach, wyszukiwały informacje, oglądały filmy edukacyjne czy uczestniczyły w lekcji on-line z nauczycielem. Pamiętaj, że ten czas dziecka spędzony w sieci oznacza naukę. Nie zapomnij o tym, rozliczając dziecko z czasu spędzonego przed komputerem. To nauka, a nie czas na zabawę.

Nauczyciele od kilku dni wysyłają wiadomości dotyczące zadań, opracowań i materiałów, którymi dzieci powinny się zająć podczas pobytu w domu. W przypadku dzieci starszych jest to doskonały moment, by Twoje dziecko nauczyło się odpowiedzialności za swoją naukę – nie wyręczaj go we wszystkim. Bądź z boku, kontroluj, pomagaj.

Dzięki niemu wszystkie zadane przez nauczycieli zadania będą w jednym miejscu. W przypadku dzieci młodszych (klasy 1-3) przygotowanie takiej listy spoczywa na rodzicu. Dzieci starsze mogą to robić samodzielnie. Twoja rola będzie sprowadzała się np. do sprawdzenia pracy domowej przed wysłaniem do nauczyciela, sprawdzenia, czy są zrobione wszystkie zadania czy odpytania dziecka tak, jak odbywało się to wcześniej.

Rodzicu to ważne

To szczególnie ważne byś razem z dzieckiem zaplanował również czas na przyjemności takie, jak: wspólne oglądanie filmów, rodzinne pieczenie pizzy, wieczór z planszówkami, gra na konsoli, komputerze, tablecie czy wreszcie wirtualny kontakt z rówieśnikami – to równie ważne, jak blok zajęć szkolnych. Jedną z potrzeb Twojego dziecka jest potrzeba kontaktu z rówieśnikami – w obecnej sytuacji może ją realizować tylko poprzez kontakt on-line, umożliwiaj mu takie kontakty. Stwórz z dziećmi Listę Samych Przyjemności wpiszcie na nią te działania, które Wam wszystkim przyniosą uśmiech i będą źródłem przyjemności.

Spokojnie-damy radę!

Przygotowanie planów dnia, rozpisek  może wydawać Ci się zbędne. Pamiętaj jednak, że czas w spędzony w domu może uciekać przez palce i dawać tylko pozorne wrażenie posiadania go w nadmiarze. Wspólne zaplanowanie zadań i spisanie ich na papier zaoszczędzi domownikom niepotrzebnych tarć w kolejnych dniach. Najważniejsze jest zachowanie zdrowego rozsądku. Nie dajmy się zwariować, nie planujmy co do minuty mycia zębów czy jedzenia obiadu. Wykorzystaj z powyższych narzędzi tylko to, co może sprawdzić się w Twojej rodzinie. Modyfikuj narzędzia i dostosuj je do własnych potrzeb. Dbaj o siebie i swoją rodzinę. Jeśli wyjście nie jest konieczne, pozostańcie w domu!

Źródło:

Psychologia społeczna, Wojciszke Bogdan, Wydawnictwo: Wydawnictwo naukowe Scholar (2011)

Psychologia Społeczna, Aronson Elliot , Wilson Timothy D. , Akert Robin M. Wydawnictwo Zysk i S-ka (1997)

Bez tytułu

5

Internet jest częścią życia, zwłaszcza dzieci. Większość z nich korzysta z Internetu w zdrowy sposób. Ale jest grupa dzieci, która bez sieci nie potrafi już żyć. Kiedy surfowanie w necie staje się uzależnieniem?

Nadmierne korzystanie z Internetu staje się dziś niezwykle poważnym problemem społecznym. Narażone na to są szczególnie dzieci i młodzież, dla których Internet jest nieodłącznym elementem ich codziennej aktywności, życia społecznego oraz rozrywki. Obecnie z Internetu przynajmniej raz w tygodniu korzysta w Polsce aż 98 proc. dzieci w wieku 9-16 lat. Większość z nich zagląda do sieci codziennie lub prawie codziennie. Z ostatniego badania EU Kids Online przeprowadzonego wśród dzieci z 25 państw Europy wynika, że niedojadanie lub niedosypianie z powodu surfowania po sieci deklaruje prawie 20 proc. polskich nastolatków. Ponad 30 proc. z nich odczuwa dyskomfort, kiedy nie ma dostępu do sieci, a 35 proc. przyznaje, że Internet ma niekorzystny wpływ na ich relacje z rodziną lub przyjaciółmi.

Nadmierne korzystanie z Internetu przez dzieci ma również ogromny wpływ na ich rozwój emocjonalny. Psychologowie od kilku lat wskazują na uzależnienie od silnych emocji, jakie niesie Internet, w tym przede wszystkim od tempa, w jakim toczą się gry komputerowe i towarzyszącej im adrenaliny.

Czytaj więcej: Uzależnienie dziecka od Internetu i komputera - objawy i przyczyny

 

Alkohol jest niestety bardzo łatwo dostępny dla osób niepełnoletnich. Jak wynika z raportu, realizowanego co 4 lata Europejskiego Programu Badań Ankietowych w Szkołach, próby picia ma za sobą 90,2% gimnazjalistów klas trzecich, a 78,9% uczniów klas młodszych piło alkohol w czasie 12 miesięcy przed badaniem.

Jedną z podstawowych przyczyn takiego stanu rzeczy jest tolerancja społeczna oraz brak dostatecznej uwagi ze strony sprzedawców. Pomimo faktu, iż sprzedaż alkoholu nieletnim jest przestępstwem zagrożonym sankcjami karnymi, nadal rzadkie jest żądanie okazania dowodu, celem weryfikacji wieku klienta. Ponadto pomysłowość młodzieży jest ogromna. Zdarza się, że proszą kogoś pełnoletniego o zakup alkoholu za tzw. "odstępne".

iza3

Co może zrobić rodzic?

Czytaj więcej:  Alkohol jest niestety bardzo łatwo dostępny.

Młody gniewny - jak sobie radzić z pyskatym dzieckiem

Iza

Bywa, że rozmowy rodziców i dzieci wymykają się spod kontroli, przebiegają w dość napiętej atmosferze, nie są ani rzeczowe, ani konstruktywne. Zdarza się bowiem, że wskutek różnych okoliczności, między rozmówcami zaczyna iskrzyć i dochodzi do ostrej wymiany zdań, a autorami niemiłych ripost i ognistych komentarzy nie zawsze są dorośli.

Pyskowanie dzieci, bo o nim mowa, to wypowiadanie kwestii podniesionym tonem – ostro i zaczepnie, czy wręcz arogancko. Owe zuchwałe odzywki to dość częsty problem natury wychowawczej,  z którym borykają się rodzice nie tylko dojrzewających nastolatków (oraz maluchów, które przechodzą „bunt dwulatka” – one jednak swe dyskusje ograniczają najczęściej do krótkiego, acz wymownego „nie”).

Czytaj więcej: Młody gniewny

konflikty

Niezależnie od tego, czy dziecko jest spokojne, miłe i ciche czy wręcz przeciwnie – bywa złośliwe, szybko się irytuje
i pasjami (o wszystko, ze wszystkimi) się kłóci, nie można z jego życia wyeliminować sytuacji, w których dochodzi
do konfrontacji odmiennych stanowisk.

Dlatego warto inwestować - zadbać o to, by dziecko umiało poradzić sobie w sytuacjach konfliktowych, by nie czuło się bezbronną ofiarą, ale i nie czerpało siły z faktu, że jest agresorem.

Gdyby spojrzeć na konflikt pod odpowiednim kątem, można w nim dostrzec pewien potencjał, bowiem zderzenia światów, występujące pod postacią konfliktu, są nie tylko naturalnym elementem rzeczywistości, ale i – w pewnym sensie – cenną lekcją życia i treningiem umiejętności społecznych. Dzięki sporom dzieci uczą się radzenia sobie z trudnymi emocjami,
z kontrą, odmiennością, uczą się pokory, sztuki komunikacji i kompromisu, co – z pewnością - zaowocuje w przyszłości.

Jak uczyć dziecko rozwiązywać konflikty?

Czytaj więcej: Jak uczyć dziecko rozwiązywać konflikty

Copyright © 2020 Szkoła Podstawowa im. Józefa Piłsudskiego w Przytocznie Rights Reserved.